Dieta

JAK DOBRZE ZACZĄĆ DIETĘ I ZMIENIĆ NAWYKI? KROK PO KROKU

Jak zacząć dietę i jaką wybrać aby zmienić nawyki żywieniowe? Rozpoczęcie diety wiąże się z wprowadzaniem zmian w dotychczasowym sposobie żywienia, które na początku mogą być trudne w realizacji. Mówiąc o diecie nie mam na myśli restrykcyjnych eliminacji czy głodówek, które na dłuższą metę okazują się nieskuteczne, bo prowadzą m.in. do efektu jo-jo. Być może wiesz to nawet z autopsji. Dlaczego takie postępowanie nie przynosi trwałych rezultatów? Popularne diety odchudzające z góry narzucają Ci pewne zmiany nie uwzględniając Twoich indywidualnych potrzeb, możliwości czy preferencji. Nie uczą prawidłowych nawyków a rygorystyczne zasady uniemożliwiają wdrożenie ich na stałe. Aby nowe nawyki żywieniowe stały się Twoją codziennością a cały proces zmiany przebiegł skutecznie, sprawnie i jak najmniej boleśnie musisz podjąć odpowiednie kroki. Jakie?

 

Krok 1: ROZPOZNAJ SWOJEGO DIETETYCZNEGO WROGA

Być może odpowiedź nasuwa Ci się od razu, za dużo słodyczy, fast foodów, ciągłe podjadanie itd… Chociaż na pierwszy rzut oka może Ci się to wydawać oczywiste warto przyjrzeć się tym błędom dokładniej. Stale coś podjadasz? Zastanawiałaś się kiedyś z czego może to wynikać? Czy to tylko Twoje zachcianki czy może jednak problem leży gdzieś indziej? 

Pomocne przy weryfikacji przyczyny jest prowadzenie dzienniczka żywieniowego. Ja polecam Ci monitorowanie swojego dotychczasowego sposobu odżywiania przez 7 dni, im zrobisz to dokładniej tym lepiej, bo będziesz mogła wyciągnąć maksimum informacji. Taki dzienniczek możesz stworzyć samodzielnie lub możesz zgłosić się do mnie po szczegółowy szablon, tak samo jeżeli czujesz, że potrzebujesz pomocy w analizie i rozwiązaniu problemów to śmiało się ze mną skontaktuj.

 

Krok 2: SKUP SIĘ NA STOPNIOWEJ ALE STAŁEJ ZMIANIE

Jeżeli zależy Ci na trwałych efektach skup się na stopniowym eliminowaniu Twoich głównych błędów żywieniowych. Zrób to z myślą o stałych zmianach, a nie na „czas diety”. Dieta to Twój codzienny sposób odżywiania się, nie traktuj jej jako przejściowego okresu. 

Wprowadzając zmiany nie narzucaj sobie założeń, których nie jesteś w stanie utrzymać długoterminowo. Nie sprawdzi się zakaz „od jutra zero słodyczy” jeżeli do tej pory były one na porządku dziennym w Twoim jadłospisie. Obecne nawyki wykształcałaś przez kilka, kilkanaście lat nie zmieniaj więc swojej diety o 180 stopni z dnia na dzień. Tym sposobem najprawdopodobniej szybko się zniechęcisz i zrezygnujesz z przeświadczeniem, że się do diety nie nadajesz. Zamiast odgórnych zakazów szukaj kompromisów.

 

Krok 3: OKREŚL SWÓJ CEL

A najlepiej zapisz go na kartce, w końcu słowo pisane ma moc. Dużo łatwiej wyruszyć w drogę i z niej nie zejść jeśli wiesz dokąd zmierzasz, po co to robisz i co Cię czeka na końcu. Ja wyznaczając cele kieruję się metodą SMART:

S – sprecyzowany – postaw sobie jasny cel, co konkretnie zamierzasz zrobić aby go osiągnąć

M – mierzalny – miej możliwość sprawdzania postępów, najlepiej ustal je liczbowo

A – atrakcyjny – cel powinien Cię motywować i przynosić korzyści, znajdź swoje dlaczego

R – realny – musi być możliwy do osiągnięcia, określ swoje możliwości

T – terminowy – abyś nie odkładała go ciągle na później, ustal datę do której chcesz zrealizować cel.

 

Krok 4: PRZYGOTUJ PLAN DZIAŁANIA

Po ustaleniu celu i możliwości czas na stworzenie odpowiedniego planu, który ułatwi Ci realizację zadania i przygotuje do wprowadzenia zmian w życie. Tu świetnie sprawdza się planowanie i dobra organizacja czasu na przygotowanie posiłków. Ustal co, ile i kiedy zjesz. Planując swój jadłospis na najbliższy tydzień wcześniej oszacuj swoje zapotrzebowanie energetyczne i poza makroskładnikami (białko, węglowodany, tłuszcze) pamiętaj o uwzględnieniu niezbędnych składników pokarmowych (witamin, składników mineralnych czy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 6 i omega 3). 

Sporządź listę zakupów i poświęć trochę czasu na edukację z zakresu zdrowego żywienia, aby dokonywać świadomych wyborów żywieniowych. Jeżeli dopiero zaczynasz i zależy Ci także na efektach zdrowotnych najlepszym pomysłem będzie zwrócenie się o pomoc i opiekę do specjalisty. Tutaj możesz zobaczyć efekty moich Podopiecznych i zdecydować czy chcesz do nich dołączyć Zobacz efekty.

 

Krok 5: REALIZUJ ZAŁOŻENIA I BĄDŹ CIERPLIWA

Początki bywają trudne a najtrudniej jest zrobić pierwszy krok. Jednak z odpowiednio dobraną do Ciebie strategią realizacja założeń będzie dużo łatwiejsza. Regularnie kontroluj swoje postępy. Zmiany, które zauważysz pomogą Ci utrzymać motywację na wysokim poziomie. Z każdym dniem efekty będą coraz bardziej widoczne a poprawa samopoczucia i lepsza sylwetka skłonią Cię do dalszego działania

Bądź konsekwentna i cierpliwa, a zobaczysz, że nowe nawyki staną się Twoją codziennością i będziesz cieszyć się dobrą formą na lata. 

„Każda zmiana jest trudna na początku, burzliwa w trakcie i cudowna na końcu” (Robin S. Sharma).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *