Jak zdrowo schudnąć
Dieta

Jak zdrowo schudnąć?

Kluczem zdrowego odchudzania jest świadoma zmiana sposobu w jaki się odżywiasz, nie na określony czas ale na stałe. Dlatego, aby dowiedzieć się, jak zdrowo schudnąć postaraj się przeczytać cały artykuł, a następnie zastosuj poniższe porady w swoim życiu. 

Bazą do zdrowej utraty masy ciała jest odpowiednie oszacowanie indywidualnego zapotrzebowania energetycznego i ustalenie możliwie małego deficytu energetycznego. Niestety wciąż dużo osób próbuje iść drogą na skróty i stosuje zbyt restrykcyjne diety odchudzające o bardzo niskiej kaloryczności. Monodiety czy diety typu 1000 kcal mają niewiele wspólnego ze zdrowym i świadomym odżywianiem. Choć mogą one przynieść szybką utratę masy ciała, to jej efekty są zazwyczaj krótkotrwałe i mogą doprowadzić do problemów hormonalnych, gorszego samopoczucia czy niedoborów pokarmowych. Nierzadko po ich stosowaniu dochodzi do efektu jojo i pogorszenia składu ciała, co z kolei przyczynia się do większych trudności w pozbyciu się dodatkowych kilogramów przy kolejnej próbie odchudzania.  Co zatem zrobić aby odchudzanie było skuteczne ale jednocześnie przebiegało bez uszczerbku na zdrowiu?  

Zmiana myślenia 

Dieta, choć potocznie utożsamiana z odchudzaniem, to styl życia, sposób odżywiania, który może prowadzić zarówno do spadku jak i wzrostu masy ciała. Każdy z nas jest na jakieś diecie, która przynosi określone rezultaty w postaci wyglądu, zdrowia czy samopoczucia. Jeżeli Twoim celem jest poprawa zdrowia i sylwetki to najlepszym rozwiązaniem będzie świadome odżywianie połączone ze zmianą nawyków żywieniowych. Jeśli chcesz zmienić nawyk zastąp jedno działanie innym. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie ,,jak zdrowo schudnąć?” możesz zacząć od przeanalizowania swoich dotychczasowych nawyków i skonfrontowania ich z zasadami zdrowego żywienia. Często zamiast przeprowadzać rewolucję żywieniową wystarczy wprowadzić kilka małych zmian, aby z czasem zauważyć znaczącą różnicę w wyglądzie czy samopoczuciu. Zmiana nawyków żywieniowych to proces, można je wykształcić w wyniku wielokrotnego powtarzania. Bądź więc cierpliwy, konsekwentny i wytrwały w działaniach a zobaczysz, że wykonujesz daną czynność automatycznie. 

Oszacuj swoje zapotrzebowanie energetyczne 

Jak zacząć dietę i na co szczególnie zwrócić uwagę? Przede wszystkim niezbędny jest ujemny bilans energetyczny. W tym miejscu popełnianych jest wiele błędów. Jednym z nich jest niedoszacowanie ilości zjadanych kalorii. Musisz wiedzieć, że jeśli nawet będziesz jeść najzdrowsze produkty świata, ale w zbyt dużej ilości do Twojego zapotrzebowania, nie schudniesz. Innym, nadal często powtarzającym się błędem jest to, że osoby pragnące się odchudzić decydują się na zbyt rygorystyczne obcinanie kalorii. Bazując na gotowych rozwiązaniach typu 1000 kcal lub stosując diety oparte na jednym lub kilku składnikach, po pewnym czasie możesz zauważyć efekt odwrotny od zamierzonego, z dodatkową szkodą dla organizmu, Pamiętaj, jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zdrowo schudnąć, to swoje poszukiwania zacznij od sprawdzenia zapotrzebowania energetycznego. Zrób to, aby móc dobrać właściwą dla siebie kaloryczność diety odchudzającej. Zapotrzebowanie energetyczne zależy od wielu czynników, takich jak masa i skład ciała, wzrost, płeć, wiek, poziom aktywności fizycznej, stan fizjologiczny, czynniki endokrynologiczne czy niektóre leki. W celu oszacowania swojego zapotrzebowania możesz skorzystać z internetowych kalkulatorów, wzorów lub wykonać analizę składu ciała. Pamiętaj, że są to jedynie wartości szacunkowe, jednak stanowią dobry punkt odniesienia.  

Dopasuj dietę odchudzającą do siebie 

Nie ma jednej diety odchudzającej, która byłaby dobra dla każdego. W tym miejscu, aby wdrażanie wiedzy o tym, jak zdrowo schudnąć było skuteczne niezbędne jest trzymanie się zasad. Wybierz więc model, który najbardziej odpowiada Twoim preferencjom i możliwościom. Zdrowa dieta odchudzająca nie musi być oparta w 100% na zdrowych, nieprzetworzonych produktach, pozwól sobie na drobne odstępstwa, uwzględnij produkty rekreacyjne w swoim planie żywieniowym, np. stosując zasadę 80/20, a łatwiej będzie Ci przestrzegać określonych założeń i będziesz w stanie realizować je długoterminowo. 

Dokonuj świadomych wyborów 

Musisz wiedzieć, że wiedza o tym, jak zdrowo schudnąć nie ogranicza się jedynie do liczenia kalorii. Dwa różne posiłki o tej samej kaloryczności mogą zupełnie inaczej wpływać na uczucie sytości. Im będziesz bardziej syty po posiłkach tym będziesz miał większą szansę na utrzymanie deficytu energetycznego. Pamiętaj też, że to co jesz ma wpływ nie tylko na Twoją sylwetkę, ale także na stan Twojego zdrowia. Dieta odchudzająca powinna dostarczać wszystkich potrzebnych składników, makro- i mikroelementów, nie powinna być niedoborowa. Bazuj na jak najmniej przetworzonych produktach, dbaj aby w Twojej diecie nie brakowało warzyw, zdrowych tłuszczów, owoców, stawiaj na różnorodność. Zacznij zmiany od podstaw zdrowego żywienia.  

Dieta to nie wszystko 

Zmiany w sposobie żywienia warto uzupełnić dodatkowymi działaniami, które mają wpływ na zdrowe odchudzanie. Poza odpowiednią dietą redukcyjną nie można zapomnieć o regularnej aktywności fizycznej, odpowiedniej ilości i jakości snu, odpoczynku czy chociażby podstawowych badaniach. 

Podsumowanie 

Zdrowe odchudzanie jest jak najbardziej możliwe i skuteczne. Nie przynosi tak spektakularnych rezultatów w krótkim czasie jak „cudowne” diety, jednak pozwala utrzymać niższą masę ciała w dłuższej perspektywie i wykształcić zdrowe nawyki żywieniowe, które sprzyjają zachowaniu zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Teraz już wiesz, jak zdrowo schudnąć, więc zacznij wdrażać tę wiedzę. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *